Coach i trener to różne role i profesje. Tak, jak Szkoła Trenerów B.B. Kotlińscy i Szkoła Coachingu B.B. Kotlińscy, które dostarczają różnych kompetencji.
Kim jest trener, a kim coach?
Trener organizuje proces edukacyjny wokół celu, jakim jest przekazanie nowej wiedzy połączonej z konkretnymi kompetencjami. Natomiast coach skupia się na procesie związanym z tematem, który wnosi klient, aby ten mógł zdobyć nową wiedzę o sobie i otaczającej go rzeczywistości oraz zarządzać tym przyrostem samodzielnie. W tym procesie coach odpowiada za całość i troszczy się o klienta, pozostawiając mu przestrzeń do zajmowania się swoimi sprawami.
Wiedza i umiejętności, zdobyte podczas kształcenia coachingowego w Szkole Coachingu B.B. Kotlińscy są przydatne na sali szkoleniowej. Trener szkoli dorosłych i żeby nie zapomnieć o tym członie “dorosłych”, przygotowanie coachingowe pomaga w takim traktowaniu uczestników szkoleń.
Zadawanie pytań jest kluczową kompetencją coacha
Zawiera w sobie techniczną umiejętność zadawania otwartych, celnych pytań, co jest efektem treningu i wnikliwego słuchania. To także nieustająca świadomość, w jakim celu o coś pytamy. Na sali szkoleniowej zmienia to bardzo wiele. Pytania mogą stresować uczestników szkoleń, gdy odbierane są jak przepytywanie, sprawdzanie lub… zaganianie w pułapkę. Pytania w ustach trenera o kompetencjach
coachingowych zamieniają się w pytania zostawiające wybór i miejsce dla uczestnika, poszerzają jego świadomość, prowokują do myślenia, odkrywania, kreowania, rozumienia, uczenia się. Pomagają zintegrować nową wiedzę i doświadczenie zdobyte na sali z tym, co już stanowi wyposażenie uczestników szkoleń.
Stymulowanie grupy poprzez odpowiednio sformułowane pytania zachęca uczestników do przejęcia odpowiedzialności za siebie i swój proces edukacyjny. To silne narzędzie minimalizuje sytuację, w której trener przejmuje całe szkolenie na swoje barki. Pomaga również radzić sobie z tzw. "trudnymi sytuacjami" na sali.
Dobre pytanie jest jak klucz do zamka.
Czym jest postawa coachingowa?
Postawa coachingowa, to niezbędny element do tego, aby relacja między coachem a klientem mogła być nazwana coachingiem. Postawa ta polega na traktowaniu klienta z ciekawością (wymaga to umiejętności słuchania) i na zasadach partnerskich. To oznacza, że coach nie odgrywa roli absolutnego autorytetu, ale jest partnerem w procesie. Taka postawa wiąże się z nieocenianiem, a więc jest bezpieczna i angażująca dla rozmówcy. Trener ma szansę dzięki temu nauczyć się nie być “za bardzo” - tutaj wpisz dowolne: zaangażowany, wiedzący, rozumiejący, ułatwiający, organizujący, dobry, surowy itd.
Szkoła Coachingu uczy radzić sobie z ciszą i dobrze nią zarządzać
Uczy radzić sobie z sytuacjami “nie wiem” oraz pomaga zrozumieć swoją rolę w procesie edukacji, co pozwala na efektywne zarządzanie energią i uniknięcie wypalenia zawodowego, frustracji i rozczarowań.
Bo Ty jesteś ok, ludzie są ok i mają swoje prawa. Jednym z nich jest prawo do zadawania pytań.
Po Szkole Coachingu B.B. Kotlińscy trenerowi jest łatwiej dopytywać w zamian za domyślanie się lub przyjmowanie założeń. To wszystko sprawia, że szkolenie przebiega efektywniej, a trener lepiej zarządza swoją energią i szkoleniem.
Coaching, jako warsztat rozwojowy
Oczywiście nie można pominąć takiej korzyści, jaką jest praca własna podczas takiego szkolenia. Szkoła Coachingu jest bardzo praktycznym warsztatem swojego rozwoju i poszerzania samoświadomości. Jest to nieocenione dla osób pracujących z ludźmi.
W całym procesie szkoleniowym edukacja przebiega na różnych poziomach:
- wiedzy (czym jest coaching, jego założeń i ram),
- narzędzi (ćwiczenia, które wykonujemy, aby bardziej zrozumieć, jak działa coaching, ale również po to, aby dać narzędzia do pracy z klientami),
- a przede wszystkim doświadczeń siebie i procesu zmiany.
Dzięki temu, Szkoła Coachingu to nie tylko miejsce zdobywania wiedzy, ale również warsztat rozwojowy, który kształci umiejętności skutecznego badania potrzeb. Trenerzy wiedzą, że u podstaw sukcesu szkoleń i warsztatów jest trafnie i rzetelnie zbadanie potrzeb uczestników zanim spotkają się z nimi na sali.
Co daje coaching?
Świadomość i umiejętności, które rozwijane są podczas Szkoły Coachingu, uczą rozróżniać potrzeby od celu i miar realizacji. To nie jest takie oczywiste i na tej linii zdarza się i trenerom i niewprawnym coachom polec. Coaching uczy określania i trzymania ram, a jednocześnie zostawiania bardzo dużo miejsca na decyzje klienta.
Trener będący jednocześnie coachem zwiększa swoją skuteczność w pracy z grupami. Skupia się nie tylko na temacie szkolenia, ale również na celu, dla kogo jest to szkolenie, oraz na oczekiwanych rezultatach.
Jeśli jesteś zainteresowany/-a udziałem w I stopniu Szkoły Trenerów, skontaktuj się z nami przez formularz lub pisząc bezpośrednio na adres: bb@szkolatrenerow.edu.pl.
Justyna Czempik - Prowadząca w Szkole Coachingu B.B. Kotlińscy