"TRENER DZIELI SIĘ WIEDZĄ!" (trenerskie "pułapki myślenia" cz. 1 z podręcznika dla trenerów NIEOCZYWISTE SZKOLENIA) • Szkoła Trenerów - zostań profesjonalnym trenerem lub coachem
  • Szkoła trenerów
  • Terminy
  • Nasz Zespół
  • Blog
  • Kontakt

„TRENER DZIELI SIĘ WIEDZĄ!” (trenerskie „pułapki myślenia” cz. 1 z podręcznika dla trenerów NIEOCZYWISTE SZKOLENIA)

23-06-2025

TRENERSKA "PUŁAPKA MYŚLENIA": Trener dzieli się wiedzą!

Skąd się biorą trenerzy??

Bardzo często z połączenia specjalistycznej wiedzy i doświadczenia.

Ktoś podchodzi do doświadczonego specjalisty i mówi (jedna z opcji):

"A może zrobisz prezentację?"

"A może zrobisz on-boarding?"

"A może poprowadzisz szkolenie?" ;)

Najczęstszą motywacją do wykonywania tej pracy jest pragnienie "dzielenia się wiedzą". Szkolenia wydają się idealną okazją do realizacji tego marzenia. W końcu ludzie po to się szkolą, aby zdobywać nową wiedzę.

Pułapka po pierwsze, bo jeśli trener myśli o sobie, że jest od "dzielenia się wiedzą", to bez względu na intencje, będzie prawdopodobnie generował "trudnych uczestników". A przynajmniej pasywność grupy. I dlatego zmagając się z tym trenerzy myślą o sobie, że są od:

  • ⛔ "zaciekawiania grupy"
  • ⛔ inspirowania
  • ⛔ "przełamywania oporu" 

Pułapka po drugie, bo uczestnicy dochodzą do wniosku, że takie szkolenie jest stratą czasu i pieniędzy.

Lepiej zainwestować w dobrą książkę. Jest ona źródłem wiedzy, zaciekawia, inspiruje i... jest tańsza od większości szkoleń 😉 

I w końcu Pułapka po trzecie, bo im bardziej trener próbuje "dzielić się wiedzą" tym większy napotyka opór. Może polegać na tym, że grupa pozornie współpracuje, ale na koniec nie jest w stanie dać merytorycznego feedbacku, a zamiast tego mówi, że

"Najważniejsze, że mogliśmy się spotkać"

_________________________________

Można podejść do tematu inaczej. Jesteśmy przekonani, że nawet trzeba.

Nasza autorska metoda pracy z grupami szkoleniowymi polega na "pracy na procesie". I chociaż to nie jest (jeszcze) zbyt odkrywcze, to w naszym rozumieniu polega na tworzeniu środowiska edukacyjnego. Tak widzimy rolę trenera. Dzięki temu nie skupia się on na troszczeniu się o grupę, ale na tworzeniu srodowiska, w którym ludzie przejmują odpowiedzialność za swój stan i zaangażowanie. A w efekcie za swój proces edukacyjny.

https://szkolatrenerow.edu.pl/blog/nieoczywiste-szkolenia-niesamowita-moc-grupy-fragment-ze-wstepu-czesc-1/

Jeśli jesteś zainteresowany/-a udziałem w I stopniu Szkoły Trenerów, skontaktuj się z nami przez formularz lub pisząc bezpośrednio na adres: bb@szkolatrenerow.edu.pl.


- właściciele Szkoły Trenerów B.B. Kotlińscy

Masz pytania?
Zadzwoń: 516466470
Design by