"FEEDBACK-PUŁAPKA!" (trenerskie "pułapki myślenia" cz. 2 z podręcznika dla trenerów NIEOCZYWISTE SZKOLENIA) • Szkoła Trenerów - zostań profesjonalnym trenerem lub coachem
  • Szkoła trenerów
  • Terminy
  • Nasz Zespół
  • Blog
  • Kontakt

„FEEDBACK-PUŁAPKA!” (trenerskie „pułapki myślenia” cz. 2 z podręcznika dla trenerów NIEOCZYWISTE SZKOLENIA)

23-06-2025

TRENERSKA "PUŁAPKA MYŚLENIA": Feedback-pułapka - znasz to??

"Dużo się działo"
"Dużo się dowiedziałem"
"Była świetna atmosfera"
"Umiesz przekazywać wiedzę"

Pułapka po pierwsze: bo wydaje się, że wszystko jest ok. Pokaż mi trenera, który po szkoleniu nie chciałby czytac takich opini. 

Charles Goodhart kiedyś stwierdził:
Kiedy miara staje się celem, przestaje być dobrą miarą.

Innymi słowy:
Pozytywny feedback od uczestników szkolenia nie jest celem trenera.

Pułapka po drugie: bo trenerowi wydaje się, że właśnie w ten sposób zrealizuje "atrakcyjne szkolenie".

⛔ będzie "dużo się działo" - szkolenie będzie "pękać w szwach" od aktywności i struktur szkoleniowych
⛔ uczestnicy będą mogli się "dużo dowiedzieć", trener będzie miał dla nich mnóstwo materiałów, slajdów i innych atrakcji
⛔ trener będzie "przekazywać wiedzę" więc chętnie i wyczerpująco będzie odpowiadał na wszystkie pytania uczestników
⛔ a na dodatek będzie dwoił się i troił, aby zadbać o "świetną atmosferę"

I tak oto, chcąc nie chcąc, wpada w pułapkę zadowalania uczestników.

I wreszcie, Pułapka po trzecie: bo cała odpowiedzialność za szkolenie jest na trenerze. Uczestnicy są traktowani jak klienci w restauracji, dlatego moga potraktować trenera jak... kelnera, kucharza, obsługę lokalu.

Przychodzą na konsumpcję i zostawiają recenzję.

A recenzja to nie feedback, trener to nie obsługa, a szkolenie to nie konsumpcja.

Trenerzy wpadają w tę pułapkę nieświadomie. Chcieliby, aby uczestnicy przychodzili zaangażowani, zmotywowani i byli... takimi szóstkowymi uczniami. W realnym świecie, każda grupa szkoleniowa przechodzi przez proces grupowy, w którym jest miejsce na Wow!, ale i na Ooops! Wiąże się z tym poczucie własnej wartości uczestników, które uczestnicy, jeśli nie poczują się bezpiecznie, będą chcieli obronić. W wersji "łagodnej" będzie to pozorne zaangażowane, a wersji "nieprzyjemnej" słynny "OPÓR". Trenerzy, którzy tego doświadczyli, próbują temu zapobiegać i wpadają we wspomnianą powyżej pułapkę. Starają się grupę oczarować, zainteresować etc. Liczą na pozytywny feedback.

_________________________________

Można podejść do tematu inaczej. Jesteśmy przekonani, że nawet trzeba.

Podstawowym działaniem trenerskim, jest zadbanie o ABC grupy:

  1. Dla trenera BEZPIECZEŃSTWO grupy jest ważniejsze od atrakcyjnej wiedzy i super ćwiczeń.
  2. Podobnie jest z AUTONOMIĄ grupy. Uczestnicy, którzy wiedzą, że mają wpływ i że NIE MUSZĄ się angażować nie będą "walczyć" z trenerem. Wystarczy, że w pewnym sensie każdy przeżywa swoją wewnętrzną walkę. Trener nie powinien się do tego dokładać. Nabywanie wiedzy i nowych kompetencji jest wystarczającym wyzwaniem. dla wielu uczestników.
  3. Dlatego trener jest od dobrze sformułowanego CELU. To daje uczestnikom poczucie sensu uczestnictwa w szkoleniu. Wiedzą, po co mają się angażować. Co zyskają i co ewentualnie stracą jeśli się nie zaangażują.
https://szkolatrenerow.edu.pl/blog/nieoczywiste-szkolenia-niesamowita-moc-grupy-fragment-ze-wstepu-czesc-1/

Jeśli jesteś zainteresowany/-a udziałem w I stopniu Szkoły Trenerów, skontaktuj się z nami przez formularz lub pisząc bezpośrednio na adres: bb@szkolatrenerow.edu.pl.


- właściciele Szkoły Trenerów B.B. Kotlińscy

Masz pytania?
Zadzwoń: 516466470
Design by