Szkoła Trenerów II Stopnia, to propozycja wejścia z nami na kolejny poziom trenerskich kompetencji. Przez ostatnie 10 lat wypracowaliśmy własną metodę pracy z grupami. Koncepcyjnie nie jest ona skomplikowana - opieramy się przede wszystkim na założeniach Analizy Transakcyjnej. Choć nie tylko.
To, co w naszej metodzie może być wyzwaniem dla trenera, to nieustająca interakcja z uczestnikami.
W ten sposób tworzymy środowisko, w którym uczestnicy podejmują własne decyzje. Chcemy, żeby doszli jak najdalej, ale to oni określają swoje granice możliwego i niemożliwego.
Jednym z ważniejszych fragmentów szkolenia jest zbieranie oczekiwań. Z jednej strony, my trenerzy, przedstawiamy uczestnikom plany na szkolenie. Z drugiej, pracujemy z nimi nad tym, aby to oni wyłonili swoje oczekiwania w temacie szkolenia. Zaczynamy od pytań, np.:
- Jakiej zmiany się spodziewacie?
- Co chcielibyście „załatwić” dla siebie na tym szkoleniu?
To dochodzenie do sedna jest często ogromnym zaskoczeniem dla uczestników. Dla niektórych wręcz szokiem! Zwłaszcza dla tych, którzy widzą nas po raz pierwszy.
Kiedyś, podczas zbierania oczekiwań uczestniczka opisała sytuację, którą ją spotkała. Zapytaliśmy ją wtedy:
Czego oczekujesz w zamian tej sytuacji? Co chciałabyś innego? Jak ta sytuacja miałaby się potoczyć, żebyś była z tego zadowolona?
Na sali zapadła cisza. Nie odzywaliśmy się. W końcu uczestniczka powiedziała z rozbrajającą szczerością:
Nikt nigdy nie zadawał mi takich pytań!
Tak widzimy swoją rolę na sali: jesteśmy od zadawania uczestnikom pytań, których być może nikt wcześniej im nie zadał.
Ostatnio, gdy realizowaliśmy serię szkoleń, doświadczyliśmy namacalnie sensowności tego, co robimy jako trenerzy.
Szkolenie dotyczyło komunikacji w sytuacji konfliktowej. W miarę upływu czasu okazało się, że dla wielu osób było to trudne. Albo inne od tego, co do tej pory myśleli. Grupa zaczęła się mocno „boksować”. Choć nie tyle z nami, co z własnymi przekonaniami.
W końcu jeden z uczestników powiedział:
Zabraliście nam wszystkie dotychczasowe nawyki: to, co robimy rutynowo, automatycznie w komunikacji! Ale co dalej?! Co teraz mamy robić, skoro to, co robimy, jest tak nieskuteczne?
To był właśnie ten moment Aha!, który jest dla mnie znaczący, symboliczny.
Dzięki temu przypominam sobie o najgłębszych przekonaniach na temat tego, czemu służy praca trenera. Pisałam już o tym w jednym z artykułów (Kim jest trener?) . Jest to ten moment, w którym uczestnicy sami się uczą. A przede wszystkim dobrowolnie zbliżają się do podjęcia decyzji o tym, czy pójdą dalej, czy zawrócą.
Tak się złożyło, że do podobnego zdarzenia doszło podczas kolejnego szkolenia z inną grupą. Jedna z uczestniczek po przejściu wstępnego procesu zakomunikowała ni to do nas, ni to do siebie:
Ok, to teraz rozumiem, że tyle lat robiłam tak, że sama utrudniałam sobie i innym komunikację. To jest zupełnym przeciwieństwem tego, jak do tej pory rozumiałam swoją rolę!
Kiedy to powiedziała, mieliśmy wrażenie, że nie była jedyna na sali. Chwila konsternacji! Co ważne, wolnej od przyłapania czy pouczania! Coś dobrego wisiało w powietrzu 😊
To najlepszy moment na wejście w coś nowego.
Mówiąc językiem profesjonalnym: uczestnik przeszedł od poziomu nierozpoznania możliwości zmiany do poziomu osobistych zdolności do zmiany (wg matrycy nierozpoznań, Mellor, Schiff, 1975).

Dopiero teraz trener może umożliwić uczestnikom pójście w stronę tego, co jest bardziej skuteczne. I nie spłoszyć wykładem, przegadaniem czy wymądrzaniem się.
To jest TA chwila, TEN moment, od którego zaczyna się kolejny etap.
Jest on efektywny i wynagradzający. Zarówno dla trenera, jak i dla uczestników. Wtedy czasem pojawiają się pokusy:
- A może to odwrócić?
- A może zacząć od razu od rozwiązań i skutecznych schematów?
- Może pomińmy ten wymagający początek?
To tak nie działa. Jako trener możesz to wykorzystać.
SZKOŁA TRENERÓW II STOPNIA – OPIS PROGRAMU
Kilka lat temu wystartowaliśmy Szkołę Trenerów I Stopnia. I od pierwszej edycji uczestnicy pytali nas o kontynuację. Musiało minąć kilka lat i sześć edycji, abyśmy mogli zaproponować odpowiedni program. I oto jest! Szkoła Trenerów II Stopnia - ZACZYNAMY!
Dlaczego początek, ale i pozostałe etapy szkolenia są tak ważne? Na czym polega nieustająca interakcja z uczestnikami? Jak budować ich zaangażowanie i gotowość do wejścia w zmianę? O tym wszystkim dowiesz się i doświadczysz podczas Szkoły Trenerów II Stopnia.
Tym razem zapraszamy osoby, które ukończyły naszą Szkołę Trenerów I Stopnia i / lub prowadzą szkolenia.
Będziemy pracować na prawdziwych przypadkach. Wspólnie przejdziemy przez proces podnoszenia kompetencji pracy z grupą.
Czeka Was dużo praktyki, ponieważ przeprowadzicie swoje szkolenie dla pozostałych uczestników. Tym razem to nie etiudy szkoleniowe, a pełne szkolenia z uwzględnieniem procedury zbierania oczekiwań, interwencji trenerskich, modelowania i omawiania scenek.
A co oprócz tego?
- Więcej o kontraktowaniu szkolenia ze zleceniodawcą, jak unikać pułapek z tym związanych.
- Świetna metoda pracy z grupą na problemach zawodowych – Action Learning – doświadczycie i nauczycie się, jak to prowadzić.
- Jak przygotować, przeprowadzić i omówić scenki szkoleniowe, aby były dobrym doświadczeniem na cyklu Kolba, a nie niepotrzebną inscenizacją.
- Symulacje szkoleniowe – dostarczymy tych, na których sami pracujemy, jak i pomożemy w tworzeniu własnych, dopasowanych do środowiska szkoleniowego, w którym Wy pracujecie.
- Poza tym, dużo okazji do stanięcia przed trenerski lustrem, czyli informacje zwrotne od trenerów i uczestników, analiza nagrań wystąpień pod katem autoprezentacji i kontaktu z grupą, superwizja poszerzająca wiedzę o sobie i swoim wpływie na grupę i proces.
Zapraszamy ze szkoleniami, które już prowadzicie lub z pomysłami na te, które chcecie skonstruować.
Na koniec wisienka na torcie:
- dowiesz się jak zorganizować sobie rynek zbytu na swoje usługi,
- jak zadbać o ich marketing w sieci i poza nią
- oraz jak pracować tak, aby kolejni klienci sami ciebie szukali :)
Jeśli jesteś zainteresowany/-a udziałem w II stopniu Szkoły Trenerów, skontaktuj się z nami przez formularz lub pisząc bezpośrednio na adres: bb@szkolatrenerow.edu.pl.

Beata Kotlińska - Prowadząca w Szkole Trenerów oraz trener w Strefie Potencjału.